CIASTECZKA
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym możliwe zapamiętanie przez stronę preferowanego języka i wielkości czcionki. Dodatkowo na stronie znajduje się skrypt Google Analytics, który również może zapisywać ciasteczka.

Więcej na temat ciasteczek (cookies) można przeczytać na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Strona używa ciasteczek - przeczytaj więcej

Żywienie i styl życia osób starszych były głównym tematem III Narodowego Kongresu Żywieniowego, zorganizowanego przez Instytut Żywności i Żywienia na PGE Narodowym w Warszawie (26-27 stycznia 2018 r.).

W wydarzeniu uczestniczyło blisko 1000 osób: przedstawiciele władz państwowych i samorządów, politycy, naukowcy, lekarze, dietetycy, dziennikarze, ale przede wszystkim sami seniorzy.

Wśród gości Kongresu byli m.in. Podsekretarz Stanu i Wiceminister Zdrowia Zbigniew Król, Podsekretarz Stanu Marek Tombarkiewicz, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Pinkas, Konsultant Krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego Mirosław Wysocki, Główny Inspektor Sanitarny Marek Posobkiewicz, Dyrektor Biura WHO w Polsce Paulina Karwowska i Prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski.

W inauguracyjnym wystąpieniu Dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia, prof. Mirosław Jarosz – uzasadniając wybór tematyki Kongresu – podkreślił, że polskie społeczeństwo się starzeje: już obecnie co piąty Polak ma 65 lat lub więcej, a w roku 2050 takich osób będzie ponad jedna trzecia mieszkańców kraju.

Dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia wskazał przy tym, że jednym z najważniejszych i najtańszych działań prewencyjnych w starzejącym się społeczeństwie jest powszechna edukacja w zakresie stylu życia (w tym żywieniowa). Dobry stan zdrowia osób w starszym wieku to nie tylko odpowiedni sposób żywienia, lecz także ćwiczenia fizyczne oraz zaangażowanie w aktywność społeczną i życie socjalne.

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w wieku starszymto pierwsze tego typu zestawienie zaleceń i porad, uwzględniające specyficzne potrzeby osób w starszym wieku, opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia.

Podstawę tej Piramidy stanowi aktywność fizyczna, na którą osoby starsze powinny przeznaczyć przynajmniej 150 minut tygodniowo. Warunkiem zachowania dobrego stanu zdrowia w tym wieku jest również zaangażowanie w działalność społeczną i włączenie się w życie rodzinne.

Równie ważne w codziennej diecie każdego seniora są zarówno warzywa i owoce, jak i woda, ze szczególnym zwróceniem uwagi na regularne picie odpowiedniej ilości płynów. Na kolejnych piętrach Piramidy znajdują się produkty zbożowe oraz produkty mleczne: szczególnie polecane dla osób w wieku starszym są fermentowane napoje mleczne i białe sery z uwagi na często występującą nietolerancję laktozy (cukier mleczny). Najwyższe piętra Piramidy wskazują, że w diecie osób w wieku starszym z produktów będących cennym źródłem białka powinny znaleźć się także ryby, jaja, chude mięso, a czasem również nasiona rośli strączkowych. Natomiast z tłuszczów polecane są oleje roślinne.

Ponadto w zaleceniach wskazano, że osoby starsze obok wody powinny uwzględnić w swojej diecie herbatę i kawę. Zaleca się, żeby unikały cukru i soli, a do potraw dodawały zioła.

W towarzyszących Piramidzie zaleceniach podkreślono ponadto potrzebę regularnego spożywania posiłków, nieco częściej niż w młodszym wieku, a także zalecono przyjmowanie preparatów witaminy D przez cały rok. Wskazano, żeby nie spożywać alkoholu, m.in. ze względu na jego interakcje z lekami.

Pierwszego dnia Kongresu naukowcy z uczelni wyższych i instytutów badawczych z całej Polski przedstawili ponad 20 prezentacji poświęconych różnym aspektom zdrowego starzenia się. Czytaj więcej

Drugi dzień Kongresu zdominowały debaty prowadzone przez naukowców i praktyków specjalizujących się w zakresie medycyny, dietetyki, psychologii oraz aktywności fizycznej. Myślą przewodnią dyskusji był wybór stylu życia sprzyjający długowieczności i zdrowemu starzeniu się.

Drugi dzień Kongresu poświęcony był też edukacji w praktyce. Dla uczestniczących w nim osób starszych przewidziano: porady eksperckie (lekarze, dietetycy, rehabilitacji, psycholodzy), badania składu ciała, pokazy rekomendowanych form aktywności oraz pokaz kulinarny.